Spelåret startade med det traditionsenliga lägret på Liljeholmens Folkhögskola den 14 – 16 augusti. Orkestermedlemmarna lärde känna varandra, vi badade och åt god mat som vanligt och vi övade konsertmusik samt även en del marsch.

Repetitionerna på Kulturskolan startade den 21 augusti och redan fred 1 september hade vi vår första konsert.
Linköpings kommun hade besök från vår vänort i Kina, Guanzcho, och de hade skänkt ett konstverk som skulle invigas i Trädgårdsföreningen.

Andra helgen i september, var det återigen dags för Blåsmusikfestival i Linköping.
Vi deltog i parad genom staden samt hade en egen konsert på Farbror Melins torg – vilket var mycket uppskattat.
Musikanterna fick även delta i workshops och lyssna på professionella orkestrar samt vara med på Tattoo i Saab Arena, tillsammans med SMK och Con Brio.

Den 25 oktober var det dags för Höstkonsert och årsmöte med LSFF:s årsmöte. Orkestern framförde Lord of the Dance, A Canadian Triology och What a Wonderful World.

I år hade vi samarbete med Kulturskolans orkester Sinfoniettan, inför Barnkonserterna och vi hade även gemensam julkonsert i Ryttargårdskyrkan tis 5 december. Konserten blev väldigt lyckad; vi spelade musik var och en för sig (även lite kammarmusik från Sinfoniettan) och vi spelade naturligtvis även musik tillsammans. Både julmusik och icke julmusik. Särskilt Lord of the Rings blev maffig med så stor orkester med både stråk, blås och slagverk. Vår gemensamma slagverkssektion var i toppform!
Orkestrarna hade även en gemensam repetitionsdag lör 18 november.

I mars medverkade Alla Breve tillsammans med Sinfoniettan i årets upplaga av Barnkonserterna i Crusellhallen. I år hette musikalen Nätverket och handlade om vad som skulle kunna hända om vi plötsligt stod utan internet! Föreställningen riktade sig i år till lite äldre barn och den blev väldigt uppskattad av såväl skolungdomar som föräldrar.

I april hade LSFF vårkonsert och därefter det var det snart dags att musicera igen i samband med Valborgsmässofirandet vid Tannerfors Slussar.
Alla Breve framförde en fin konsert, då vi bl a tog hjälp av sångare från Barnkonserterna och framförde två låtar från musikalen. Det var extra roligt att ha med sångsolister på vår konsert och tillförde programmet lite nytt. En något mindre skåpbil hyrdes i år och slagverket kom på plats utan besvär, tack vare behjälpliga föräldrar – tack! Som vanligt var det tyvärr ganska kallt och lite regnigt den här aftonen.

Dagen därpå, onsdagen den 1 maj var det dags att ut och marschera. Vi var engagerade av Vänsterpartiet för att gå med och spela i demonstrationståget, som gick från Konsert & Kongress till Trädgårdsföreningen. Ungdomarna gjorde en fin insats och efteråt var alla trötta men tämligen glada.

Tillsammans med Sinfoniettan, åkte orkestern i år på en resa till Köpenhamn, 25 – 27 maj. Resan blev väldigt lyckad, tack vare våra duktiga föräldrar som ”sydde” ihop programmet! Ett stort tack till medföljande och arrangerande föräldrar med Henrik och Elisabeth i spetsen!
Vi hade konsert i Helsingborg, utanför Dunkers Kulturhus, på vägen till Köpenhamn, tillsammans med blåsorkester och marimbagrupp från Kulturskolan. I Köpenhamn bodde vi på ett fint vandrarhem och på lördagen hade vi konsert inne på Ofelia Plads i Köpenhamn innan vi gjorde stan. Lördagen avslutades med ett besök på tivolit, Bakken. På söndagen spelade vi – och besökte – Vikingamuséet i Roskilde.

Under Kulturskolefestvialen hade vi konsert på Gyllentorget, tillsammans med Sinfoniettan och vi gick även med i Kulturskoleparaden, med musikanter från Kulturskolans alla blåsorkestrar.

Tisd 6/6 deltog vi även i nationaldagsmarsch tillsammans med SMK. Det blev ett långt marschtåg som gick från Borggården till Valla, med vätskepaus i Gamla Linköping! Häftigt och jobbigt, men roligt och uppskattat.
Efter spelningen hade vi förberett en överraskning till musikanterna – jordgubbar, glass och cider! Tack föräldrar som ordnade med detta!

Tack, musikanter och föräldrar för detta fina läsår med många musikaliska höjdpunkter!
// Veronica Svärd Nilsson och Thomas Fristedt, Orkesterledare